Skip Navigation

This Article
Right arrow FREE Full Text (PDF) Freely available
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Search for citing articles in:
ISI Web of Science (29)
Right arrowRequest Permissions
Google Scholar
Right arrow Articles by Onyango, A.
Right arrow Articles by Tucker, K. L
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Onyango, A.
Right arrow Articles by Tucker, K. L
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

© 1998 Oxford University Press

research-article

Food diversity versus breastfeeding choice in determining anthropometric status in rural Kenyan toddlers

Adeiheid Onyangoa, Kristine G Koskia and Katherine L Tuckerb,

aSchool of Dietetics and Human Nutrition, Macdonald Campus of McGill University
bJean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging at Tufts University

Reprint requests: Dr Katherine L Tucker. Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging at Tufts University, 711 Washington St., Boston, MA 02111. USA

BACKGROUND: Prolonged breastfeeding in developing countries is routinely recommended as a valuable and cost-effective public health measure to promote early childhood growth. However, the effects of breastfeedmg beyond 12 months are unclear, with some studies showing positive, and some showing negative effects. The role of complementary foods for children 1–3 years has been less studied.

METHODS: We examined feeding behaviour and illness data in relation to anthropometric status among 154 rural western Kenyan children, aged 12–36 months.

RESULTS: There was little difference in anthropometric status between partially breastfed and fully weaned children. Rather, dietary diversity (number of different foods consumed) was strongly and consistently related to anthropometric status in this age group. In addition, early complementation with starchy gruels was associated with stunting.

CONCLUSIONS: Public heaLth efforts which focus only on prolonged breastfeeding (>12 months) in developing countries will not ensure adequate early childhood growth. Important complementary feeding recommendations that promote diet diversity, through the inclusion of a variety of foods in the diets of children in the 1–3 year age group, are needed.

Keywords Breastfeeding, weaning, dietary diversity, complementary feeding, anthropometry, Africa

Accepted 28 August 1997


Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
M. M Moursi, Y. Martin-Prevel, S. Eymard-Duvernay, G. Capon, S. Treche, B. Maire, and F. Delpeuch
Assessment of child feeding practices using a summary index: stability over time and association with child growth in urban Madagascar
Am. J. Clinical Nutrition, May 1, 2008; 87(5): 1472 - 1479.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
G. L. Kennedy, M. R. Pedro, C. Seghieri, G. Nantel, and I. Brouwer
Dietary Diversity Score Is a Useful Indicator of Micronutrient Intake in Non-Breast-Feeding Filipino Children
J. Nutr., February 1, 2007; 137(2): 472 - 477.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
P. S. Sawadogo, Y. Martin-Prevel, M. Savy, Y. Kameli, P. Traissac, A. S. Traore, and F. Delpeuch
An Infant and Child Feeding Index Is Associated with the Nutritional Status of 6- to 23-Month-Old Children in Rural Burkina Faso
J. Nutr., March 1, 2006; 136(3): 656 - 663.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
B. E. Alvarado, M. V. Zunzunegui, H. Delisle, and J. Osorno
Growth Trajectories Are Influenced by Breast-Feeding and Infant Health in an Afro-Colombian Community
J. Nutr., September 1, 2005; 135(9): 2171 - 2178.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
M. Arimond and M. T. Ruel
Dietary Diversity Is Associated with Child Nutritional Status: Evidence from 11 Demographic and Health Surveys
J. Nutr., October 1, 2004; 134(10): 2579 - 2585.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
M. W. Demment, M. M. Young, and R. L. Sensenig
Providing Micronutrients through Food-Based Solutions: A Key to Human and National Development
J. Nutr., November 1, 2003; 133(11): 3879S - 3885.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
M. T. Ruel
Operationalizing Dietary Diversity: A Review of Measurement Issues and Research Priorities
J. Nutr., November 1, 2003; 133(11): 3911S - 3926.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Int J EpidemiolHome page
K. B Simondon, R. Costes, V. Delaunay, A. Diallo, and F. Simondon
Children's height, health and appetite influence mothers' weaning decisions in rural Senegal
Int. J. Epidemiol., June 1, 2001; 30(3): 476 - 481.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
K. B Simondon, F. Simondon, R. Costes, V. Delaunay, and A. Diallo
Breast-feeding is associated with improved growth in length, but not weight, in rural Senegalese toddlers
Am. J. Clinical Nutrition, May 1, 2001; 73(5): 959 - 967.
[Abstract] [Full Text] [PDF]



Disclaimer: Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.