Skip Navigation

This Article
Right arrow Full Text Freely available
Right arrow FREE Full Text (PDF) Freely available
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in ISI Web of Science
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Search for citing articles in:
ISI Web of Science (16)
Right arrowRequest Permissions
Google Scholar
Right arrow Articles by Zeegers, M. P.
Right arrow Articles by van den Brandt, P. A
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Zeegers, M. P.
Right arrow Articles by van den Brandt, P. A
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

International Journal of Epidemiology 2001;30:353-362
© International Epidemiological Association 2001


Cancer

Are coffee and tea consumption associated with urinary tract cancer risk? A systematic review and meta-analysis

Maurice PA Zeegersa, Frans ES Tanb, R Alexandra Goldbohmc and Piet A van den Brandta

a Department of Epidemiology, and
b Department of Methodology and Statistics, Maastricht University, Maastricht, The Netherlands.
c Department of Epidemiology, TNO Nutrition and Food Research Institute, Zeist, The Netherlands.

Correspondence: MPA Zeegers, Maastricht University, Department of Epidemiology, PO Box 616, 6200 MD Maastricht, The Netherlands. E-mail:mpa.zeegers{at}epid.unimaas.nl

Abstract

Background Narrative reviews have concluded that there is a small association between coffee consumption and an increased risk of urinary tract cancer, possibly due to confounding by smoking. No association for tea consumption has been indicated. This systematic review attempts to summarize and quantify these associations both unadjusted and adjusted for age, smoking and sex.

Method Thirty-four case-control and three follow-up studies were included in this systematic review. Summary odds ratios (OR) were calculated by meta-regression analyses.

Results The unadjusted summary OR indicated a small increased risk of urinary tract cancer for current coffee consumers versus non-drinkers. The adjusted summary OR were: 1.26 (95% CI : 1.09–1.46) for studies with only men, 1.08 (95% CI : 0.79–1.46) for studies with only women and 1.18 (95% CI : 1.01–1.38) for studies with men and women combined. Neither unadjusted nor adjusted summary OR provided evidence for a positive association between tea consumption and urinary tract cancer. Even though studies differed in methodology, the results were rather consistent. We did not perform dose-response analyses for coffee and tea consumption due to sparse data.

Conclusions In accordance with earlier reviews, we found that coffee consumption increases the risk of urinary tract cancer by approximately 20%. The consumption of tea seems not to be related to an increased risk of urinary tract cancer.

Keywords Coffee, tea, urological neoplasms, bladder neoplasms, meta-analysis, epidemiology

Accepted 12 October 2000


Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
JAMAHome page
J. Tuomilehto, G. Hu, S. Bidel, J. Lindstrom, and P. Jousilahti
Coffee Consumption and Risk of Type 2 Diabetes Mellitus Among Middle-aged Finnish Men and Women
JAMA, March 10, 2004; 291(10): 1213 - 1219.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
BMJHome page
Minerva
BMJ, October 4, 2003; 327(7418): E261 - 261.
[Full Text]


Home page
J. Nutr.Home page
J. D. Lambert and C. S. Yang
Mechanisms of Cancer Prevention by Tea Constituents
J. Nutr., October 1, 2003; 133(10): 3262S - 3267.
[Abstract] [Full Text] [PDF]



Disclaimer:
Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.