Skip Navigation

This Article
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Search for citing articles in:
ISI Web of Science (91)
Right arrowRequest Permissions
Google Scholar
Right arrow Articles by PERSSON, L. A.
Right arrow Articles by CARLGREN, G.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by PERSSON, L. A.
Right arrow Articles by CARLGREN, G.
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

© 1984 Oxford University Press

research-article

Measuring Children's Diets: Evaluation of Dietary Assessment Techniques in Infancy and Childhood

LARS ÅKE PERSSON* and GUNILLA CARLGREN{dagger}

*Department of Preventive and Social Medicine and Department of Paediatrics, University of Umeå S-901 87. Umeå, Sweden.
{dagger}Formerly at Department of Clinical Nutrition, University of Göteborg, Gothenburg Sweden.

Persson L A (Department of Preventive and Social Medicine and Department of Paediatrics, University of Umeå, S-901 87 Umeå, Sweden), Carlgren G. Measuring children’s diets: evaluation of dietary assessment techniques in infancy and childhood. International Journal of Epidemiology 1984, 13: 506– 517.

Epidemiological studies of dietary habits in infancy and childhood face a number of difficulties, which are more or less specific for these ages. In connection with studies on dietary habits of Swedish infants and children an evaluation of different dietary assessment techniques was performed. Breastfeeding data obtained in retrospective interviews at six months had good validity. The reliability of breastfeeding and weaning data decreased over time. Short questions on food frequencies, often used in research and clinical practice, were shown to be a poor screening instrument and suffered from biases when used in groups of four-and eight-year-old children. Group mean estimations of dietary intake of four-and eight-year-old children obtained by 24-hour recalls were close to those of seven-day records from the same individuals. Dietary intake in a 13-year-old group according to 24-hour recall and dietary history differed significantly; the dietary history gave much higher estimations. The reliability of dietary history in a small group of 13-year-old boarding school children was fairly good. The internal validity of food recording was examined by use of chemical analysis of duplicate portions. Generally, there was good agreement between the records and the analysed duplicates. The intake of a number of nutrients varied during the week, often showing a maximum towards the weekend. The intake of vitamin C was higher in winter time, otherwise no seasonal variation was found. The intra-individual variation in dietary intake is illustrated and its consequences for dietary studies are discussed.


Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
J. O Fisher, N. F Butte, P. M Mendoza, T. A Wilson, E. A Hodges, K. C Reidy, and D. Deming
Overestimation of infant and toddler energy intake by 24-h recall compared with weighed food records
Am. J. Clinical Nutrition, August 1, 2008; 88(2): 407 - 415.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
JDRHome page
W. Sohn, B.A. Burt, and M.R. Sowers
Carbonated Soft Drinks and Dental Caries in the Primary Dentition
Journal of Dental Research, March 1, 2006; 85(3): 262 - 266.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Diabetes CareHome page
A. Pundziute-Lycka, L.-A. Persson, G. Cedermark, A. Jansson-Roth, U. Nilsson, V. Westin, and G. Dahlquist
Diet, Growth, and the Risk for Type 1 Diabetes in Childhood: A matched case-referent study
Diabetes Care, December 1, 2004; 27(12): 2784 - 2789.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arch. Dis. Child.Home page
H Ascher, I Krantz, L Rydberg, P Nordin, and B Kristiansson
Influence of infant feeding and gluten intake on coeliac disease
Arch. Dis. Child., February 1, 1997; 76(2): 113 - 117.
[Abstract] [Full Text]


Home page
Health Educ BehavHome page
C. L. Perry, R. V. Luepker, D. M. Murray, M. D. Hearn, A. Halper, B. Dudovitz, M. C. Maile, and M. Smyth
Parent Involvement with Children's Health Promotion: A One-Year Follow-up of the Minnesota Home Team
Health Educ Behav, January 1, 1989; 16(2): 171 - 180.
[PDF]



Disclaimer: Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.